Dostarczalność i reputacja: Higiena danych

Nikt dzisiaj nie zaprzeczy, że podstawą sukcesu w marketingu jest jakość dostępnych danych. Dbałość o dane w email marketingu jest szczególnie ważna, gdyż ma ona znaczący wpływ na reputację u ISP.


Spamerzy w różny sposób zdobywają adresy email i budują bazy danych – bez względu na to czy odbiorcy wyrazili na to zgodę czy nie. Wysyłka kampanii mailowej do list adresów email zbieranych w taki sposób będzie skutkować dużą ilość zwrotów (np. z powodu nieprawidłowych adresów lub nieznanych użytkowników) i często może spowodować blokadę nadawcy u danego dostawcy, np. w Google czy Onecie. Taki nadawca staje się podejrzany i będzie miał większe problemy z dotarciem z wiadomościami do skrzynki odbiorczej niż nadawca, który korzysta z najlepszych praktyk i poświęcił nieco czasu na higienę bazy danych.

Z powodu rosnącej ilości spamu, firmy ISP stają się coraz bardziej wyrafinowane w zwalczaniu spamu. Spośród wielu różnorodnych metod zwalczania spamu najczęściej stosowaną jest korzystanie z tzw. spam trap – pułapki na spam. Są one aktywnie monitorowane i każdy kto wyśle wiadomość na takie adresy email może się spodziewać nieprzyjemnych konsekwencji – np. zablokowania wysyłek. Są dwa główne typy spam-trapów.

Celowe pułapki na spam

ISP (np. Onet, WP, Google) świadomie tworzyć adresy email jako pułapki na spam i zamieszcza je w różnego typu bazach danych. Pozwala to im monitorować nadawców, którzy korzystają z list, do których nie mieli oni uprawnień. Z podobnych narzędzi korzystają dostawcy baz danych o wysokiej jakości aby upewnić się, że z ich bazy danych korzystają jedynie firmy, które je zakupili.

Metoda ta jest jest niezwykle skuteczna, gdyż jest bardzo trudno odróżnić taki adres email od innych adresów, np. barbara@silvermail.pl lub tomasz14@yahoo.pl może być takim adresem.

Porzucone skrzynki

Adresy e-mail, które zostały uśpione lub nie były używane przez dłuższy czas mogą zostać przekształcone na pułapki na spam przez dostawcę usług. ISP zaczną używać ich do śledzenia ‘świeżości’ baz nadawców. Pozwoli to im również na badanie praktyk higieny danych stosowanych przez nadawców (np. czy usuwają oni starych, nie reagujących na ich wiadomości odbiorców).

Jak uchronić się przed pułapkami na spam?

Jako profesjonalny marketer, powinieneś filtrować wszelkie rekordy odbiorców, którzy nie odpowiedzieli na Twoje wysyłki przez ostanie 12 miesięcy. Dobrą praktyką jest również wysłanie zapytania do takich odbiorców (przed 12 miesiącem) o odnowienia subskrypcji lub potwierdzenia zainteresowania newsletterem. W przypadku braku reakcji i potwierdzenia warto takie adresy email usunąć z bazy danych gdyż nie przynoszą one i tak żadnej korzyści marketingowej.

Jak ograniczyć ilość nieznanych odbiorców w bazie?

Aby ograniczyć liczbę odbiorców, którzy nie reagują na Twoje wysyłki, warto przyjrzeć się procesowi pozyskiwania adresów email. Zbadaj proces zapisywania się odbiorców do Twojej bazy i sprawdź czy weryfikujesz adresy na każdym etapie. Weryfikacją może być wysłanie emaila z prośbą o potwierdzenie rejestracji. Wystarczy, że odbiorca kliknie na specjalny link i już wiemy, że odbiorcą była osoba, która rzeczywiście jest zainteresowana otrzymywaniem informacji od Ciebie. Ten proces zwany double opt-in powinien również zapobiec dopisywaniu się pułapek na spam do bazy odbiorców w przypadku, gdy ktoś celowo chciałby taki adres email dopisać do Twojej listy.

Co jeszcze?

Wszelkiego typu praktyki nie ustrzegą Cię w stu procentach przed posiadaniem nieaktywnych użytkowników w bazie odbiorców. W końcu świat internetu jest bardzo dynamiczny – odbiorcy zmieniają swoje adresy email porzucając niektóre z nich, administratorzy kont blokują lub wyłączają skrzynki pocztowe, itp. Jednak korzystanie z najlepszych praktyk ograniczy ilość takich adresów do minimum pozwalając na koncentrowanie się na budowaniu przekazu marketingowego do odbiorców, którzy są nim zainteresowani i częściej skorzystają z Twoich usług lub zakupią Twój produkt. Ponadto – będziesz budować swoją emailową reputację docierając do skrzynek odbiorców częściej niż Twoja konkurencja.

Silvermail posiada wieloletnie doświadczenie i narzędzia, które pozwolą Ci oczyścić bazę odbiorców i budować internetową reputację. Skontaktuj się z nami i skorzystaj z naszych wskazówek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Dane Kontaktowe

T. +48 22 389 69 69
K. +48 60 61 333 11
E: info@silvermail.pl